Beter zout

Als het over ongezond eten gaat, hebben we het vaak over (geraffineerde) suiker en (slechte) vetten. Terecht, maar één klein potje dat bij iedereen in de keukenkast staat, wordt vaak vergeten: zout. En dat is kwalijk, want zout is op de lange duur ongezond, verantwoordelijk voor het ontstaan van onder andere hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, vocht vasthouden, hartkloppingen en spierkrampen. Daarnaast werkt zout verslavend en zet het aan tot meer eten. Nee, we hoeven niet bang te worden voor zout. Betere zouten eten en je er bewust van zijn in welke producten (veel) zout zit, kan het probleem al oplossen.

Verborgen zout

In de middeleeuwen waren vlees, vis en andere kort houdbare producten schaars. Om ze langer te kunnen bewaren, werden ze gepekeld: er werd heel veel zout bij gedaan om de producten goed te houden. We zijn jaren verder en technologie heeft er voor gezorgd dat we de pekelmethode niet meer nodig hebben om onze producten lang houdbaar te maken. Maar we zijn gewend geraakt aan de smaak van zout en daarvan zit nog steeds veel te veel in ons dagelijks eten. 80% van het zout dat we binnenkrijgen, zit verborgen in de voedingsmiddelen die we dagelijks eten, zoals:

  • Brood
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Soep
  • Pizza
  • Vleeswaren zoals rookworst
  • Snacks, jus en sauzen

Veel zout zit bij voorbeeld in maaltijden, die kant-en-klaar uit de verpakking komen. Er kan dus heel veel winst behaald worden door deze maaltijden te vermijden en zelf een snelle hap te maken met veel verse groente (bewerkte groente  of groente uit blik of pot bevat ook veel zout). Je hoeft niets uit je dieet te schrappen, voor alles is er een beter alternatief. Je kunt zelf pizza maken, zelf soep maken en zelf jus en sauzen maken, zonder daar veel tijd mee kwijt te zijn.

Beter zout

Om dit op smaak te brengen, kun je gebruik maken van betere zouten, die meer voedingsstoffen bevatten. Je lichaam kan deze zouten beter opnemen en ze bevatten diverse mineralen die heel gezond zijn voor je lichaam. In tegenstelling tot keukenzout, waar alleen natrium in zit, bevatten Keltisch zout en Himalayazout bijvoorbeeld 84 van deze mineralen. Dit zijn onder andere calcium, kalium, magnesium, zink en ijzer. Je hoeft van deze zouten minder te gebruiken en ze zijn beduidend gezonder. Vraag bij Nuver naar de mogelijkheden!

Etiketten lezen

Daarnaast is het goed om op te letten in welke producten veel zout zit. Daar is een klein beetje uitleg bij nodig. Zout bestaat namelijk uit twee delen; natrium en chloride. Op een verpakking staat vaak de hoeveelheid natrium vermeld. Maar zout is 2,5 keer zo zwaar als natrium en de hoeveelheid natrium die op de verpakking staat, moet dus vermenigvuldigd worden met 2,5 om de hoeveelheid zout in te kunnen schatten. Wanneer je onder de 6 gram zout (dus 2,4 gram, of 2400 milligram natrium) per dag blijft, zit je goed. Voor meer concrete tips kun je altijd even vragen bij Nuver.

Het boek ‘Ongezouten Zuiderhoek’ van Olga Zuiderhoek heeft een uitgebreide variatie aan zoutloze en zoutarme recepten! Het ligt ter inzage in onze winkel.

Beter zout is dus vooral minder zout en andere zouten gebruiken zoals Himalaya zout en Keltisch zeezout.

https://www.salusi.nl/keltisch-zeezout-himalayazout/

http://www.gezondheidsnet.nl/gezonde-bloeddruk/hier-zit-schokkend-veel-zout-in

http://www.haarlemsdagblad.nl/thema/lifestyle/article27093438.ece/Sluipmoordenaar-zout_

Pauline Timmer, december 2014