Vitamine C

Vitamine C of ascorbinezuur is bij uitstek de vitamine die je ondersteunt bij ziekte en stress. Het is één van de sterkst werkende anti-oxidanten en het verbetert de weerstand en verstevigt het bindweefsel. De mens kan zelf geen vitamine C aanmaken en is dus afhankelijk van het aanbod in de voeding. De belangrijkste bronnen zijn groente en fruit. In omstandigheden waarbij de druk op het lichaam verhoogd is zoals bij stress, roken, medicijngebruik of infecties en ziekte kun je de hoeveelheid vitamine C die je nog hebt niet meer binnenkrijgen met voeding, en is het belangrijk om je vitamine C inname aan te vullen met supplementen.

Waar is het goed voor?

U hebt vast wel eens gehoord van anti-oxidanten. Dit is een verzamelnaam voor vitamines zoals C en E en de spoorelementen Selenium en Zink, die het weefsel beschermen door vrije radicalen weg te vangen. Deze vrije radicalen worden gevormd wanneer het lichaam blootgesteld wordt aan stress of schadelijke stoffen. Wanneer er sprake is van langdurige blootstelling van deze vrije radicalen dan kan dit leiden tot bijvoorbeeld hart- en vaatziektes. Het is aangetoond dat vitamine C op die manier een beschermende werking heeft bij rokers en degenen die passief meeroken. Ook bij regelmatig terugkerende blaasontstekingen of ter voorkoming van verkoudheid zou het gunstig werken. Men brengt vitamine C ook in verband met versnelde wondgenezing na een operatie door de versterkende werking op het bindweefsel. Bij kankerpatiënten wordt vitamine C toegepast in zeer hoge doseringen (> 3000mg). Zulke hoge doseringen hebben wel alleen effect wanneer ze per infuus worden ingebracht

Hoeveel heb je nodig per dag?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 65mg. Orthomoleculaire voedingsdeskundigen vinden deze hoeveelheid veel te laag, omdat deze uitgaat van het voorkomen van ernstige tekorten zoals scheurbuik. Er zijn echter ook relatieve tekorten van vitamine C en die komen veel vaker voor dan wordt verondersteld. Zij adviseren een dosering van 1000-2000mg verspreid over de dag in te nemen. De meningen zijn verdeeld over het effect van dergelijke hoge dosering wanneer ze via de mond worden ingenomen. In het algemeen wordt aangeraden om in minimaal een dosering van 200-400mg te nemen wanneer je je weerstand wilt verhogen. Hoge doseringen geven overigens nauwelijks schadelijke effecten, zodat de EFSA (de Europese voedselautoriteit) geen bovengrens heeft gesteld voor veilig gebruik.

Welke vorm?

Het is het beste om Vitamine C binnen te krijgen via groente en fruit. Maar dat is wel een kwestie van dooreten: 400g groente en fruit per dag heb je nodig om genoeg binnen te krijgen! Als dat voor u ook een beetje te veel is, is een natuurlijk supplement met Ester C uw best optie.
Supplementen van de goedkopere merken bevatten vaak veel hulpstoffen. Bij Ester C is het zuur geneutraliseerd en zou daarnaast het effect van ascorbinezuur in het lichaam versterken. Een andere manier om het ascorbinezuur (dat voor maagklachten kan zorgen) te neutraliseren is door het te koppelen aan calcium of magnesium. Een supplement met een vertraagde afgifte van vitamine C geeft ook minder maagklachten, maar de vitamine C wordt dan onvolledig opgenomen.
Flavonoïden worden toegevoegd om de vitamine C zo natuurlijk mogelijk te laten zijn. Echt natuurlijke vormen van vitamine C zitten echter alleen in groente en fruit, zoals rozebottels, paprika, zwarte bessen, peterselie, broccoli en witlof. De tegenwoordige groentes bevatten minder vitamine C dan volgens de oude voedingstabellen is aangegeven. Ook sinaasappels bevatten tegenwoordig relatief weinig vitamine C (