Suiker

Wat als gezonder eten kan beginnen met het laten staan van één voedingsproduct? Stel je voor dat je meer energie krijgt, een paar kilo kunt afvallen, minder stress hebt en minder darmklachten allemaal door één kleine wijziging in je dieet. Zou je het willen uitproberen? Al is het maar voor een paar weken? Het kan namelijk. Suiker is hier de grote boosdoener en een dieet met minder suikers en alternatieven voor suiker is niet minder lekker. Het kan bovendien een heleboel van je problemen oplossen.

Toen wij, duizenden jaren geleden, nog moesten jagen voor ons eten, waren de enige suikers die wij tegenkwamen de suikers in bessen. Dat was vaak een uitzondering en omdat deze fruitsuikers konden worden omgezet in de glucose die we nodig hebben voor onder andere onze hersenen, vinden we suiker erg lekker. Het was een soort beloning voor het harde werk om aan de bessen te komen. Nu, in 2014, zorgt suiker nog steeds voor dat gevoel van beloning. Daar hebben wij zelf ook aan bijgedragen. Was het niet vaak zo dat je vroeger een snoepje kreeg als je lang ‘zoet’ speelde of een kapotte knie had? We hoeven niet meer hard te werken voor suiker, we kunnen er heel makkelijk aan komen. Te makkelijk, want een teveel aan suiker kan een heleboel vervelende effecten hebben. Nancy Appleton, een gepassioneerde wetenschapster met een PhD in ‘Health Services’, heeft een lijst opgesteld van 141 nadelige effecten van suiker. Dit is een deel ervan. Suiker kan zorgen voor:

  • Infecties (doordat suiker het immuunsysteem onderdrukt)
  • Hoofdpijn en migraine
  • Depressies en emotionele instabiliteit
  • Een verstoorde hormoonbalans
  • Oververmoeidheid
  • Buikpijn
  • ADHD
  • Stress
  • Slapeloosheid
  • Gewichtstoename

Waar zit suiker in?

Het vervelende is, we krijgen eigenlijk standaard te veel geraffineerde suiker binnen, omdat in heel veel producten suiker zit. De voedselindustrie maakt slim gebruik van het feit dat suiker nog steeds het beloningscentrum in onze hersenen stimuleert. Dus zit er suiker in veel producten waar je het niet van zou verwachten.

Gewoon op het etiket kijken dan, toch? Was het maar zo makkelijk. Ook hierin is de voedselindustrie slim: suiker heeft de laatste jaren een slechtere reputatie gekregen; er zijn nu dus een heleboel alternatieve namen voor suiker. Zo kun je toch nog een heleboel suiker binnen krijgen, zelfs als je denkt dat je het mijdt. Dit gaat eigenlijk altijd om geraffineerde suiker, waar je lichaam even tijdelijk van ontregelt raakt.

Wat kan ik doen?

Minder suiker eten betekent niet minder lekker eten. Nuver kan je hierbij helpen. Samen kunnen we kijken naar wat voor jou lekkere, handige alternatieven zijn voor suiker. Die zijn er namelijk genoeg! Kokosbloesemsuiker bijvoorbeeld, of stevia. Om ze te kopen en te horen wat je er allemaal mee kan doen, kun je naar onze winkel komen. We helpen je graag op weg naar een betere gezondheid, met betere suikers. Wil je meer lezen over geraffineerde suikers vs. natuurlijk suikers, wij verwijzen je graag door naar Voedzo.nl waar je veel informatie en suikervrije recepten kunt vinden. Of lees nog eens het blog van Rineke Dijkinga, wat zij afgelopen voorjaar schreef over suiker.

Paulien Timmer, november 2014