Keurmerken

NUVER heeft een aantal studenten van Wageningen Universiteit gevraagd om uit te vinden hoe betrouwbaar keurmerken zijn. Wij willen zeker weten dat we u de juiste informatie geven, en als wij daarbij naar keurmerken kijken, willen wij weten hoe betrouwbaar die zijn. Uit het onderzoek bleek dat de markt van keurmerken eigenlijk te jong is om echt betrouwbaar te zijn. Dit betekent dat we niet blindelings kunnen vertrouwen op de keurmerken van gezondheidsproducten, omdat ze nog niet goed genoeg gecheckt worden. We weten dat het voor u als consument prettig is om keuzes te kunnen maken op basis van een keurmerk. Het kost simpelweg te veel tijd om alle informatie door te lezen, op zoek naar de meest betrouwbare informatie. Daarom doen wij dat voor u. Totdat er betrouwbare keurmerken zijn, werken wij het liefst met de bedrijven die het meest transparant zijn in waar de grondstoffen vandaan komen, hoe de producten worden verwerkt en waar de prijs op gebaseerd is. Daarnaast proberen wij ook te helpen keurmerken betrouwbaarder te maken, door feedback te blijven geven aan bedrijven en te blijven vragen om accreditatie. Tot die tijd: vertel één van onze medewerkers wat u belangrijk vindt, en zij zal u helpen het beste merk te vinden!

Hieronder is een korte samenvatting van het honderden pagina’s tellende verslag van de studenten.

De wereld van natuurlijke en biologische keurmerken voor gezondheid en beauty producten is ingewikkeld en verwarrend op dit moment. Dit komt voornamelijk door het feit dat deze keurmerken nog een redelijk nieuw fenomeen zijn, en de markt daarom nog niet compleet ontwikkeld is. Doordat er steeds meer vraag kwam naar natuurlijke en biologische producten, zijn veel productontwikkelaars en organisaties hun eigen keurmerken gaan ontwikkelen. Maar deze zijn niet geaccrediteerd. De meeste partijen en stake holders zijn nog steeds aan het zoeken naar de juiste richting. De vragen die werden gesteld, over hoe transparant en betrouwbaar de keurmerken en de organisaties daarachter zijn, werden vaak beantwoord met: “dat weten we niet”. Dit is niet erg verrassend, aangezien er maar weinig onderzoek is gedaan naar dit onderwerp. Zelfs in de voedselmarkt, waar keurmerken al langer bestaan, zijn er nog steeds veel vragen over transparantie en betrouwbaarheid. Op dit moment moeten we geduld hebben om te kijken hoe dit fenomeen zich zal ontvouwen in de toekomst, en zullen we de ontwikkeling nauwgezet moeten volgen, zodat we wellicht in de toekomst een helder beeld krijgen.