Heel Holland aan de boon: ‘bonen de betere eiwitten’

De Verenigde Naties hebben het jaar 2016 uitgeroepen tot het “Internationale jaar van de Peulvrucht”.yearofthepulses

Steeds vaker duiken in kookbladen recepten op, waarin peulvruchten de hoofdrol spelen. En echt niet alleen omdat ze zo goedkoop zijn. Al die aandacht is geen overbodige luxe, want we eten in Nederland mondjesmaat peulvruchten, zoals bonen, kapucijners en linzen. Voor wie minder of geen vlees wil eten, vormen peulvruchten een goede vleesvervanger. Ze zijn rijk aan eiwitten, B-vitaminen, voedingsvezels, ijzer en andere mineralen. Peulvruchten zijn daarnaast ook duurzaam. Ze belasten het milieu veel minder dan dierlijke eiwitbronnen zoals zuivel, kip, vlees en vis. Onder meer doordat ze bij de teelt, bewerking en opslag minder CO2 uitstoten en minder water gebruiken. En er wordt niet veel mee gesleept: een groot deel komt van eigen bodem. Nuver koopt zijn biologisch dynamisch geteelde kapucijners zelfs in bij een boer om de hoek.

Peulvruchten zijn gezond, daarover is vrijwel iedereen het eens. Om te beginnen zijn ze enorm vezelrijk en dat kunnen we in ons eetpatroon goed gebruiken: 90% van de Nederlanders eet te weinig vezels. Deze vezels zorgen er bijvoorbeeld voor dat het cholesterolgehalte verlaagd wordt. Peulvruchten hebben daarnaast een lage glycemische index, dat wil zeggen dat de koolhydraten langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk afgeven aan het bloed. Deze zogenoemde langzame koolhydraten hebben volgens sommigen een gunstige werking bij het voorkomen van diabetes, obesitas, hart en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Volgens het Voedingscentrum ontbreekt hiervoor nog voldoende wetenschappelijk bewijs. Zorg er wel voor dat je peulvruchten nooit rauw eet. In rauwe peulvruchten zitten natuurlijke gifstoffen, die na het koken tot ongevaarlijke waarden dalen. Maar, wanneer ze goed zijn gekookt, zijn ze zeer verzadigend. Ze bevatten relatief veel voedingsstoffen per calorie en geven gedurende langere tijd een vol gevoel, waardoor ze kunnen bijdragen aan een gezonder gewicht.

Wat te doen bij winderigheid?
Een reden om geen bonen te eten voor sommigen is flatulentie; winderigheid. Bonen staan bekend om hun vermogen winderigheid te veroorzaken. Dat komt doordat bonen oligosachariden bevatten, koolhydraten die verteerd moeten worden door bacteriën in onze dikke darm die daarbij gas produceren. Maar daar is een simpel trucje voor: kruiden als kurkuma en verse gember gaan winderigheid tegen! Ook helpt het om de bonen eerst een nacht te weken. Consumentengids april 2015 rubriek voeding en gezondheid.

Ons assortiment
Bij gezondheidswinkel Nuver hebben we de volgende peulvruchten: kikkererwten, witte, rode (nier), zwarte, bruine en adukibonen, linzen, spliterwten en kapucijners.

peulvruchten3